Cum au dat-o în bară americanii cu generaţia a doua a modelului de maşină “Ford Scorpio”

Foto: superunleaded.com

În 1985, producătorul american de automobile Ford a lansat în Europa “Ford Scorpio”,  o maşină tip “executive” (adică una mare, spaţioasă), care să înlocuiască linia Granada. În America de Nord, Scorpio a fost vândută ca şi “Merkur Scorpio”.

“Scorpio” a fost menit să mențină poziția Ford în Europa, ca alternativă principală la Mercedes sau BMW, pentru cei care-şi doreau să dețină o mașină spaţioasă, cu specificaţii de lux. În acest scop, Ford a construit pe baza specificațiilor deja existente la modelul anterior, Granada MkII (care pentru acea perioadă era foarte bine echipată, cu caracteristici cum ar fi scaune reglabile electric şi încălzite, aer condiționat, trapă electrică și computer de bord), adăugându-le caracteristici suplimentare neobișnuite pe piaţa maşinilor din acele timpuri, ca parbriz încălzit, “cruise control” (controlul vitezei) și tracțiunea integrală.

Progresul cel mai notabil a fost instalarea sistemului de anti-blocare la frânare (ABS), ca o caracteristică standard pentru o maşină produsă în masă. Automobilul a fost lăudat pe scară largă ca fiind foarte confortabil și spațios, în special în ceea ce privește spaţiul pentru picioare în locurile din spate.

Dar, în 1994, Ford prezintă cea de-a doua generaţie a lui Scorpio, la Expoziţia Paris Motor Show. Maşina a fost radical schimbată, atât în interior cât şi în exterior, fiind proiectată pe calculator cu CAD/CAM.

Totuşi, forma neobişnuită a farurilor şi grila metalică uriaşă din faţa maşinii a provocat mari controverse. În timp ce specialiştii o caracterizau ca una “futuristă”, “vizionară”, mass-media şi opinia publică a avut o reacţie contrată. Astfel, noului Scorpio i s-au dat o mulţime de calificative negative ca: “urâtă ca un balaur”, “gură stupidă”, “cizmă”, “faruri stupide”, “grilă asemănătoare unei guri de peşte”, “ochi de gândac” etc. Celebrul jurnalist auto BBC, Jeremy Clarkson, caracteriza maşina drept o “monstruozitate”, având “forme idioate ca la ţară”. Unii au considerat-o drept una dintre “cele mai urâte maşini construite vreodată”.

Chiar dacă maşina era şi mai bine echipată decât prima generaţie, cu un asemenea design cei de la Ford au dat-o în bară, vânzările în Europa fiind mult mai reduse decât se aşteptau americanii. Aşa că Ford Scorpio n-a mai rezistat decât 4 ani, până în 1998…

Add a Comment