Învaţă ce este “piaţa”!

Foto: pixabay.com (Commons Creative – free, prelucrare proprie)

Noţiunea de piaţă este foarte largă şi imprecisă. Piaţa poate însemna şi toneta de pe stradă, şi magazinul de la colţ, ca şi, de altfel, toate magazinele din oraş. Dar la fel de bine poate însemna şi bursa de mărfuri şi valori, precum şi totalitatea tranzacţiilor comerciale din Tokyo, de exemplu. În general, piaţa poate fi definită ca fiind locul comun în care se întâlnesc agenţii activi din societate pentru a comunica unii cu alţii şi pentru a schimba între ei bunuri cu valoare de schimb.

Există diverse accepţiuni ale noţiunii de piaţă:

* din punct de vedere al ofertantului – piaţa reprezintă volumul vânzărilor unui anumit produs într-o perioadă dată şi pe o anumită zona localizabilă din punct de vedere geografic. De exemplu, piaţa produselor informatice pentru Iaşi este de aproximativ 80 milioane de euro anual.

* din punct de vedere al consumatorului – piaţa apare ca un câmp de satisfacţii posibile pe care consumatorul le poate realiza cumpărând de pe piaţă bunurile de care el are nevoie.

Din prisma marketingului, piaţa este reprezentată de către toţi clienţii potenţiali ce au aceeaşi nevoie sau dorinţă şi care sunt dispuşi şi au capacitatea de a se angaja într-o relaţie de schimb pentru satisfacerea aceloraşi nevoi sau dorinţe. De exemplu, pentru agenţie imobiliară “May Imobilis” din Ploieşti, piaţa pe care va acţiona va fi cea imobiliară, formată din toţi cei care doresc să vândă, să cumpere sau să închirieze o locuinţă sau un teren în Ploieşti.

Totalitatea populaţiei de consumatori a unui anumit produs sau serviciu (deja acceptat sau care urmează a fi acceptat) de pe o anumită piaţă localizabilă geografic formează piaţa totală. Această populaţie de consumatori poate fi formată din indivizi, din familii sau din organizaţii în funcţie de produsul sau serviciul oferit. De exemplu, dacă este vorba despre piaţa imprimantelor foto pentru amatori, trebuie să ne referim la numărul de familii, deoarece nu e nevoie de mai mult de o imprimantă foto pe o gospodărie.

Add a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *